AsserJournaal
 
 
 
Voorpagina -> Uitgaan -> Jeugd had in Verkeerspark veel plezier met Verkeersexamens
Uitgaan 08/05/2005 22:43

Spongebob en Bob de Bouwer zagen dat ouders er niets van terecht brachten

Jeugd had in Verkeerspark veel plezier bij het afleggen van heel bijzondere verkeersexamens

(van onze verslaggeefster)


ASSEN
– Het Verkeerspark in Assen kon dit weekend bijzondere gasten verwelkomen. 

De bezoekertjes konden namelijk zaterdag en zondag Brum, Spongebob en Bob de Bouwer ontmoeten. Deze tekenfilm-figuren waren speciaal naar Assen gekomen om deel te kunnen nemen aan het theorie-examen met daaropvolgend het praktijkexamen deel B. Ook Dassie, de mascotte van het Verkeerspark, was van de partij. Helaas zakte hij voor de driehonderdvijftigste keer en zal hij de komende tijd weer hard moeten studeren om het de volgende keer wél te halen.


De grote drukte bleef dit weekend uit vanwege de vele regenbuien, maar het was er gelukkig niet minder gezellig om.

De hoofdagent van het Verkeerspark Jan van Dijk nam het examen af. Hij had het er druk mee met want er waren maar liefst twee examens op één dag. Overdag konden de kinderen op de foto met de tv-helden die op het park die rondliepen, maar er moest natuurlijk ook flink geoefend worden want ‘s middags was het wel de bedoeling dat zij het één en ander zouden weten van de verkeersregels. Rond half drie begon het examen. De kinderen moesten maar liefst 150 vragen beantwoorden en mochten maar twee fouten maken.
Opmerkelijk was wel dat de kinderen meer wisten van de verkeersregels dan de ouders. Een aantal van de laatsten moest zelfs het rijbewijs inleveren omdat het volgens hoofdagent van Dijk niet vertrouwd was om hen naar huis te laten rijden…
Wat de vragen betrof was de hoofdagent wel coulant. Na tien vragen vond hij dat de kinderen genoeg wisten en mochten ze hun stempel halen voor het theorie-examen.

Na het theorie-examen was het tijd voor de praktijk. Alle deelnemers moesten zich verzamelen bij de verkeerstoren in het midden van het park. Na het fluitsignaal van de hoofdagent konden ze hun rondjes gaan rijden. Ook hier bleek weer hoe goed de kinderen het rijden onder de knie hadden, want het waren voornamelijk de ouders die een bekeuring kregen.
Na een kwartier was het welletjes en werd het examen beëindigd.  Alle kinderen waren geslaagd en konden een stempel krijgen in hun rijbewijs. “Dit is een officieel rijbewijs. Met het Korps Landelijke Politie Diensten hebben we afgesproken dat jullie na het behalen van dit papiertje terug naar huis mogen rijden. Jullie hoeven dus niet te wachten tot je achttien bent! De ouders kunnen zich nu vol laten lopen in het restaurant. Jullie zijn vandaag de BOB”, grapte de hoofdagent.

De zevenjarige Gijs Hessel uit Hoevelaken was zondag van de partij. Hij logeerde bij familie in Leeuwarden en samen gingen ze naar Assen.
“Ik vond het heel erg leuk om mee te doen. Het praktijkexamen was het leukst. Die hoofdagent deed een beetje raar, maar ik was gelukkig niet bang voor hem”, vertelde een tevreden Gijs.
Hoewel hij nu zijn rijbewijs had gehaald voelde hij er zich toch nog niet klaar voor om achter het stuur van een echte auto plaats te nemen, dus dat zou hij toch maar aan een ander overlaten… 

Stefan Krans, medewerker van het verkeerspark, kon ondanks het slechte weer tevreden terugkijken op het weekend.
“Aan het begin van de week hadden we er een aantal dagen tussen zitten dat we achthonderd bezoekers per dag konden verwelkomen.
Dit weekend zat dat er helaas niet in vanwege de vele regen, maar je weet dat zoiets kan gebeuren. Maar het evenement is zeker geslaagd, want de  kinderen hebben er erg veel plezier aan beleefd. Er was van alles voor ze te doen. Zelfs voor ons was het leuk om erbij te zijn”.

 

 

 

 

 

Dit artikel afdrukken Reageren op dit artikel


14 mei 2005

Deze dag in de krant


Uw reclame hier?

WebTactics - Hosting en WebDesign



Naar boven