donderdag 21 maart

AsserJournaal
Uitg. Press Support

Red. Jan en Leni Hof

Tel: (0592) 37 10 17
info@asserjournaal.nl

AsserJournaal
Weather state: zwaar bewolktzwaar bewolkt
WZW
26 km/h
max: 21°C
min: 15°C
Kort nieuws
Verhalen - Dagelijks Feuilleton 4 december 2009
  Niet Schieten... We are Dutch! (160)Fokker T8W

Dit is de spannende geschie-denis van de meest sensationele ontsnapping uit bezet Nederland naar Engeland in het  tweede oorlogsjaar.

Een ongelooflijk verhaal, maar voor de volle honderd procent gebaseerd op ware feiten, aangeleverd door twee van de helden die op zes mei 1941 in een T8W Fokker watervliegtuig uit de Amsterdamse  Minervahaven ontsnapten, Wybert Lindeman, een vliegtuigmonteur uit Hengelo en jonkheer Jan Beelaerts van Blokland, officier in het Nederlandse leger en later een belangrijk man in de Prinses Irene Brigade.
Jan Hof schreef dit boek in 1980
=========Wybert Lindeman========================================

 

Een stomme streek om het wapen weg te doen? Wybert Lindeman schudt zijn hoofd. Nee, dat kun je geen stomme streek noemen, dat was weloverwogen. Hij was er immers van uitgegaan dat het op zak hebben van een wapen tijdens die tram- en wandeltocht naar de haven onnodig risico met zich meebracht? Dat een toevallige controle tot de ontdekking van het wapen had kunnen leiden? En dat zou dan meteen het einde hebben betekend van het vluchtplan, dan had het concentratiekamp of een directe dood gewenkt, nog voordat het plan tot uitvoering was gebracht. Dan was alle voorbereiding helemaal voor niks geweest, doelloos en zinloos …

Een zee van gedachten is in seconden door hem heen gespoeld. Die gedachten hebben hem beanuwd, maar met veel zelfbeheersing schuift hij voetje bij voetje weer over de drijver terug. Bij Beelaerts gekomen, kan hij niet nalaten te fluisteren:

“Wat was dat in hemelsnaam?!”

“Pomp gevallen”, hoort hij hem zeggen.

Omdat er geen tijd is om een discussie aan te gaan, zwijgt Lindeman even en zegt dan: “Wat doen we met die boot?”

“Meenemen”, antwoordt Beelaerts zacht. “Leeg laten lopen en meenemen. We kunnen beter niets achterlaten. Stoppen eruit en leeg laten lopen.”

“Wacht, dat doen we zo meteen. Ik moet eerst nog weer naar de andere kant, de rechterkabel losmaken.”

Het watervliegtuig ligt aan twee kabels, vastgemaakt aan de voorkant van elke drijver en verankerd aan een grote boei. Omdat het met een draaiende motor onmogelijk is over de drijver aan de voorkant te komen, moet de kabel nu worden losgemaakt. Wybert gaat weer in de drijfzak staan, werkt zich naar de andere kant en maakt de manillatros los, die direct naar beneden zinkt.

Dan vaart hij naar de voorkant van de linkerdrijver en krijgt ook die tros, maar nu met meer moeite, vrij. Hij trekt eraan en voelt dat het toestel een ietsje dichter bij de boei komt. Dat geeft hem de speling in het dikke touw, dat nodig is om het met een gemakkelijk los te maken lus aan de drijver te verbinden.

 

(wordt vervolgd)

Laatste nieuws