donderdag 13 december

AsserJournaal
Uitg. Press Support

Red. Jan en Leni Hof

Tel: (0592) 37 10 17
info@asserjournaal.nl

AsserJournaal
Weather state: zwaar bewolktzwaar bewolkt
WZW
26 km/h
max: 21°C
min: 15°C
Kort nieuws
Verhalen - Dagelijks Feuilleton 20 oktober 2009
Niet Schieten... We are Dutch! (129)Fokker T8W

Dit is de spannende geschiede-nis van de meest sensationele ontsnapping uit bezet Nederland naar Engeland in het  tweede oorlogsjaar.

Een ongelooflijk verhaal, maar voor de volle honderd procent gebaseerd op ware feiten, aangeleverd door twee van de helden die op zes mei 1941 in een T8W Fokker watervliegtuig uit de Amsterdamse  Minervahaven ontsnapten, Wybert Lindeman, een vliegtuig monteur uit Hengelo en jonkheer Jan Beelaerts van Blokland, officier in het Nederlandse leger en later een belangrijk man in de Prinses Irene Brigade.
Jan Hof schreef dit boek in 1980
=========Wybert Lindeman=====================================

 Tegen half vier verschijnt Hidde Leegstra op het vliegveld. Lindeman kent hem wel; hij is invlieger bij Fokker, voornamelijk belast met het afvliegen van gerepareerde Junkers. De Duitsers laten dat afvliegen bij voorkeur doen door de paar Nederlandse piloten die nog bij Fokker in dienst zijn, dat vrijwaart hen voor sabotage.

Dat Leegstra zich meldt, compleet in vliegeruniform met parachute, wordt door Wybert Lindeman als normaal beschouwd, maar als hij ziet dat hij in gezelschap is van ir. Vos van het constructiebureau, die nooit op Schiphol komt en er feitelijk ook niets te maken heeft, kan hij enige verbazing niet onderdrukken, want ook Piet Vos is in vliegertenue gestoken. Hij is net als Leegstra reserve-officier bij de Luchtmacht geweest. Leegstra als piloot en de constructieman als waarnemer.

Lindeman kan zich nauwelijks voorstellen dat de beide Nederlanders samen in een jager mogen, maar wil het toch niet helemaal uitsluiten, omdat hij wel eens opgevangen heeft dat de beide heren nogal vriendschappelijke relaties onderhouden met de Duitse chefs van het Fokkerbedrijf en met Luftwaffe officieren.

Als ze naar de toestellen lopen, worden ze door een Duitse wacht plotseling teruggeroepen. Er is kennelijk wat aan de hand met Vos, want die wordt met veel nadruk bevolen naar de bunker van de vliegveldcommandant te gaan. Leegstra hoeft niet mee naar binnen. Als Lindeman hem zo zenuwachtig heen en weer ziet lopen, krijgt hij het idee dat er iets in de lucht hangt. Wat moeten Leegstra en Vos samen op Schiphol doen, in vliegerkledij…

Het lijkt een eeuwige tijd te duren voordat ir. Vos weer verschijnt. Zijn gezicht staat blanco. Er heeft zich dus niets bijzonders voorgedaan daar in de bunker, want samen met testpiloot Meinecke gaan ze naar de jagers, die inmiddels vertrekklaar staan. Beide G.1’s gaan dus de lucht in, concludeert Lindeman.

 

(wordt vervolgd)

Laatste nieuws